Mäklarbild

Här hittar du det mesta du behöver vid en överlåtelse av en lägenhet i vår bostadsrättsförening.

Grundinformation från säljaren:

1. Säljare
2. Adress och lägenhetsnummer
3. Pris

I första hand är det säljarens ansvar att förse mäklaren med stadgar och årsredovisning. Årsredovisning delas ut till alla medlemmar varje år.

Tillhandahålls av bostadsrättsföreningen:

Nedanstående information hämtas ur bostadsrättsföreningens lägenhetsregister som förvaltas av SBC. Uppgift om kontraktsdatum kan saknas på äldre kontrakt.

1. Aktuella ägare och ägarandel
2. Andelstal och yta enligt ekonomisk plan
3. Aktuellt förmögenhetsvärde
4. Årsavgift
5. Kontraktsdatum
6. Eventuella ekonomiska krav på säljaren
7. Pantsättning

Mäklare som behöver information om försäljningsobjekt begär detta genom att e-posta till SBC, https://www.sbc.se/kontakt/maklarservice/. När begäran har kommit in till SBC tar de fram en mäklarbild och e-postar den åter till mäklaren.

Övriga uppgifter

Här har vi samlat svaren på några av de vanligaste frågorna vi får i samband med en försäljning.

Typ av förening

Äkta bostadsrättsförening
Bostadsrättsföreningen registrerades 1975-04-10. Föreningens nuvarande stadgar registrerades 2018-09-14 hos Bolagsverket. Föreningen har sitt säte i Göteborg. Föreningen är ett s.k. privatbostadsföretag enligt inkomstskattelagen (1999:1229) och utgör därmed en äkta bostadsrättsförening.

Fastighetsbeteckning

Torp 42:1

Byggnadsår

Fastigheten bebyggdes 1950 och består av 3 flerbostadshus

Storlek

66 lägenheter, 1 lokal. Fastigheten har även en gemensam uteplats med tillhörande grillplatser.

Organisationsnummer

Ekonomisk plan

Föreningens nuvarande ekonomiska plan registrerades 1952-10-17

Energideklaration

Energideklarationer för alla hus i föreningen utförd 2019 finns under fliken ”Om föreningen”

Förvaltning

Ekonomisk förvaltning och lägenhetsregister sköts av SBC.
Styrelsen är ansvarig för teknisk förvaltning.

Tomträttsavgäld

Mellan 2009 och 2019 var tomträttsavgälden 156 000 SEK/år.
Mellan 2019 och 2029 är kommunens förslag till ny tomträttsavgäld, 397 000 SEK/år.

Föreningen har inte accepterat den höjda avgiften.
Förhandlingen om tomträttsavgäld är inte slutligen avgjord.
Föreningen har budgeterat för den nya, höjda avgiften.
När ärendet är avgjort informerar styrelsen på hemsidan.

Juridisk person

Juridisk person godkänns inte som medlem.

Vatten

Vatten ingår i årsavgiften. KV/VV-stammar inte utbytta (koppar).

Värme

Värme ingår i årsavgiften. Uppvärmning sker via fjärrvärme.

El

Alla lägenheter har en individuell elmätare och förbrukningen betalas av medlemmen. Elen renoverades 2005–2006. Alla uttag är jordade.

Kabel-TV

Vi har Tele2 (före detta ComHem) med digitalt grundutbud som ingår i årsavgiften. Vill medlemmen ha bättre kvalité eller fler kanaler får medlemmen själv teckna avtal med antingen Tele2 eller Telenor som också levererar tv.

Bredband

Vi har ett gruppavtal med Telenor som ingår i avgiften för närvarande. Vill medlemmen ha bättre kvalité får medlemmen själv teckna avtal med Telenor.

• Nerladdningshastighet 500 Mbit/s
  • Uppladdningshastighet 500 Mbit/s

Förråd

Varje lägenhet har ett förråd i källarplan samt ett i vindsplan.
Vindslägenheter har bara ett förråd och det på vindsplan.

Garage & Parkeringsplatser

Föreningen har 9 garage samt 26 parkeringsplatser som medlemmarna kan hyra. Platserna har ingen koppling till lägenheterna utan medlemmen får ställa sig i separat kö, vidare information finns under fliken ”Nyttigt för dig i föreningen”.

Parkeringsalternativ i närområdet

Gatuparkering utmed Lillatorpsgatan och Iskällareliden. (var uppmärksam på vilka regler som gäller på gatan)

Tvättstuga

Föreningen har två tvättstugor, vilka båda är lokaliserade till källarplanet i byggnad 10. Respektive tvättstuga är utrustad med två tvättmaskiner, en torktumlare och ett stort torkrum med torkfläkt. En separat centrifug är gemensam för de båda tvättstugorna. Även ett mangelrum finns att nyttja.

Underhåll

Föreningen följer en underhållsplan som sträcker sig till 2060.
Sammanställning av underhållsplan/planerat underhåll kan ses här.

Avgift

För mer information angående sätt att betala avgiften under fliken ”Om föreningen” à ”Ekonomisk förvaltning”.

Gällande framtida avgifter, se mer information här.

Inre reparationsfond

Lägenheterna har inte någon inre reparationsfond.

Gemensamma utrymmen

Det finns ett cykelrum per byggnad beläget i källarplan.

Dessa är också klassade som skyddsrum.

Cykelrum används även för barnvagnar.
Varje byggnad har en piskbalkong.

Sophantering

Molok-station finns på gården med sopsortering för komposterbart, tidningar & brännbart. Mer information finns under fliken ”Nyttigt för dig i föreningen”.